DERS İÇERİK PLANI
SHO 616 KANSER VE SOSYAL HİZMET
(Psikososyal Onkoloji)
2011-2012, BAHAR
DÖNEMİ
Dr.
Tarık TUNCAY
Ders Günleri: Her ….
saat …..’de Seminer Odasında 2 saat (gün ve saat belirlenecektir)
PDF Belgesi |
Dersin
Kapsamı
Kanser
bakım alanı, diğer ifadeyle onkoloji sosyal hizmeti, sosyal hizmet mesleğinin
sağlık alanı içinde uzmanlaştığı özel bir çalışma alanıdır. Günümüzde kanser
her toplumda ve sosyo-ekonomik düzey gözetmeksizin toplumun her katmanında
yaygındır ve yaşamsal tehdit yaratan etkilerde bulunmaktadır. Kanserin
yarattığı ölüm tehdidine ilk yanıtı tıp vermekte, etkin tedavi yöntem ve
teknikleri geliştirmeye devam etmektedir. Paralel olarak, sosyal hizmet mesleği
de kanser nedeniyle hasta ve yakınlarında gelişen psikososyal belirtilerin ve
sorunların ortadan kaldırılması için birey ve aile odaklı müdahaleler yapmaktadır.
Hem tıbbın hem de sosyal hizmetin (hemşirelik ve psikoloji ile birlikte)
disiplinlerarası yaklaşımı sayesinde bugün kanser bakım ve sağaltım alanı
biyopsikososyal perspektife göre şekillenmektedir. Kanserin yalnızca bedensel –
fizyolojik bir sorun olmadığı aynı zamanda bilişsel, duyuşsal, tinsel ve
etkileşimsel sorunları ve gereksinimleri beraberinde getirdiği kabul
edilmektedir. Ayrıca kanser yalnızca tanıyı alan birey tarafından değil bireyin
ailesi tarafından da deneyimlenen bir hastalıktır. Tedavi sürecinde ise
sıralanan tüm sorunların holistik bir çerçevede alınması artık gerekli
görülmektedir. Dolayısıyla bu dersin kapsamını kanserin psikososyal boyutları
ve onkoloji sosyal hizmeti müdahaleleri oluşturmaktadır.
Dersin
Amacı
Bu
seçmeli ders, tıbbi ve psikiyatrik sosyal hizmet alanında uzmanlaşmak isteyen
yüksek lisans öğrencileri için tasarlanmıştır. Dersin içeriğinde kanserin tıbbi
özellikleri üzerinde kısaca durulacak, ayrıntılı olarak ise psikososyal yönleri
incelenecektir. Kanserli bireylerin ve ailelerin sorun çözme ve hastalığın
çeşitli etkileriyle başetme kapasitelerini artırmalarını kolaylaştıran yöntem
ve teknikler ele alınacaktır. Psikososyal onkoloji alanında uygulama ve araştırma
bilgisinin kazanılması beklenmektedir.
Öğrenme
Çıktıları
Bu
dersin sonunda öğrencilerin aşağıdaki konularda yeterlik ve yetkinlik kazanmış
olmaları beklenmektedir.
- Kanserin etiyolojisi, temel özellikleri ve tıbbi tedavi yöntemleri (medikal onkoloji) konularında temel bilgi sahibi olma.
- Kanserin psikososyal boyutu ve onkoloji sosyal hizmeti konularındaki temel kuramsal yaklaşımları, araştırma ve uygulamaları öğrenme ve bütünleştirme.
- Onkoloji profesyonellerinden oluşan disiplinlerarası ekip içinde, hastaların ve ailelerinin duygusal bakımı ve desteklenmesi odağında etkili biçimde çalışabilme.
- Sağlık eşitsizliklerinin, sosyal ve ekonomik yoksunlukların psikososyal onkoloji alanına etkilerini kavrama.
- Onkoloji bakım alanında, çocuk hastaların, yetişkin hastaların, yaşlı hastaların, ailelerin, toplumun, bakımverenlerin ve onkoloji çalışanlarının ayırt edici özelliklerini ve psikososyal gereksinimlerini öğrenme.
- Güncel (ulusal ve uluslararası) psikososyal onkoloji literatürünün eleştirel analizini yapma.
- Korku, anksiyete, belirsizlik, kontrol kaybı, güçsüzlük ve diğer psikososyal sorunlarla yüzleşen kanser hastaları ve aileleriyle tanımlama, değerlendirme ve terapötik olarak çalışma yeterliği geliştirme.
Öğretim
Yöntemleri
Dersler
öğretim üyesinin kısa ders anlatımı, öğrenci sunumları ve etkileşimli öğrenci
tartışmalarını içerecektir. Derslerde planlı haftalık konular üzerinde ders
sorumlusunun genel bir çerçeve sunmasının ardından öğrencilerin yaptıkları
okumalara ve kişisel olarak hazırladıkları çalışmalara referansla etkileşimli
bilgi paylaşımı ve tartışma yapmaları istenecektir. Öğrencilerin kişisel katkı
ve katılımları çok önemsenmektedir.
Değerlendirme
Yöntemleri
Dersin
temel amacını karşılamak için öğrencilerin ders takviminde belirtilen tüm
okumaları yapmalarında yarar vardır. Ayrıca her dersin öncesinde öğrencinin
ilgili modüle hazırlık düzeyi ders sorumlusu
tarafından gözlemlenecektir.
Meta-Analiz
Öğrenciden
asgari bir ödev hazırlanması istenecektir. Öğrenci hazırlayacağı ödevin nihai
konusuna ders sorumlusuna danışarak karar verecektir. Bununla birlikte,
öğrencinin dönemin sekizinci haftasına kadar kanserle ilişkili bir veya birden
fazla psikososyal değişkenin (umut, yalnızlık, yaşam kalitesi, başetme,
algılanan aile yükü vd.) el alındığı araştırma çalışmalarını (en az 20 çalışma)
inceleyerek bir meta-analiz (meta-analysis) yapması istenecektir. Meta-analizin nasıl yapılacağına ilişkin
bilgiler öğretim elemanından alınacağı gibi literatür
incelemesi ile örnek meta analiz çalışmalarına bakılabilir. Temelde
meta-analiz, diğer analizlerin analizidir. Belirli sayıda analiz sonuçlarını
bütünleştirmek amacıyla kullanılan istatistiksel analizlerdir. Aslında bilimsel
araştırmada bir literatür tarama yöntemidir. Diğer literatür tarama yöntemlerinden farkı, araştırma
bulgularının bir araya getirilip bütünleştirilmesinde istatistiksel tekniklere
başvurulmasıdır.
Reflektif
Değerlendirme Yazısı / Sınavı
Dönem
sonu genel değerlendirmenin nasıl yapılacağına öğrenciler ile birlikte karar
verilecektir. Bölümde yapılacak olan (ortalama 2 saat içinde) tamamlanacak bir
genel sınav yapılabilir. Bunun yerine (bölüm dışında) daha kapsamlı bir
değerlendirme yazısı hazırlanabilir. Her iki tür ölçme yönteminde de öğrencinin
dönemin başından itibaren öğrendiklerini; derste edinilen bilgilere, yapılan
tartışmalara ve literatüre referanslar yaparak
aktaracakları bir metin istenmektedir.
Puanlama
Ödev: %50; Genel
Sınav: %50
Derse
Devam
Öğrencilerin
önemli bir mazeretleri olmadıkça tüm derslere katılmaları beklenmektedir. Zira
dersi başarılı olarak tamamlamak isteyen öğrencinin derse gelmesi ve derste
katkı ve katılımda bulunması gerekmektedir. H.Ü. Lisansüstü Yönetmeliğine (2006
tarihli) göre, dersin %80’ine katılım zorunludur (madde 22).
Dersin
Çalışma Takvimi
Ders,
dönemin 15 haftasına bölünmüş olarak genel değerlendirme dâhil 30 saatlik ders
etkinliğini içermektedir. Her ders haftasının konuları, zorunlu ve önerilen
okumalarıyla birlikte belirlenmiştir. Dersi alan öğrencilerin dersin zorunlu
metinlerini önceleyerek yapacakları okumalarla dersin öncesinde hazırlık yapmış
olarak derse gelmeleri beklenmektedir. Dersin metinlerine ders sorumlusundan
talep ederek veya elektronik arama motorlarından kaynakça bilgilere ile arama
yaparak ulaşılabilir.
KONULAR
/ MODÜLLER
|
ZORUNLU OKUMALAR
|
ÖNERİLEN OKUMALAR
|
|
HAFTA
1
|
- Ders içeriği hakkında
genel bilgilendirme ve öğrencilerin derse oryantasyonu
|
Tüm dönem süresince
yapılması istenen okumalar hakkında bilgi verilecektir.
|
|
HAFTA
2
|
- Kanserlerin
Etiyolojisi, Epidemiyolojisi ve Tıbbi Tedavi Yöntemleri
|
1.
Tuncer,
M. (Ed). (2009) Ulusal Kanser Programı
(2009-2015), T.C. S.B. Kanserle Savaş Dairesi Başkanlığı, ss. 22-25.
2.
Tuncer,
M. (2007) “Kanserin Ülkemiz ve
Dünyada Önemi, Hastalık Yükü ve Kanser Kontrol Politikaları”, Tuncer, M. (Ed), Türkiye’de Kanser Kontrolü, T.C. S.B.
Kanserle Savaş Dairesi Başkanlığı, ss.5-8.
3.
Kutluk,
T., Kars, A. (1992) Kanser Konusunda Genel Bilgiler, T.C. S.B. Kanserle Savaş Dairesi
Başkanlığı, ss.14-49
|
Yardım N.,
Mollahaliloğlu, S. (2007“Türkiye’de Kanser Durumu ve Uluslararası Göstergeler
ile Uyumunun Değerlendirmesi”, Tuncer,
M. (Ed), Türkiye’de Kanser Kontrolü, T.C.
S.B. Kanserle Savaş Dairesi Başkanlığı, ss.113-130.
|
HAFTA
3-4
|
- Kanserle Yaşamak
·
Kanserin hastalık anlatıları üzerinden psikososyal
etkileri
|
Tuncay, T. (2009) Genç Kanser Hastalarının Hastalık Anlatılarının Güçlendirme Yaklaşımı
Temelinde Analizi, Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, ss.52-123.
|
|
HAFTA
5
|
- Kanser Hastalarının
Psikososyal Sorunları
|
Stearns, N. M. (Ed.) (1993) Oncology social work: a clinician's guide:
American Cancer Society, ss.43-53
|
Dedeli, Ö.,
Fadıloğlu, Ç., & Rüçhan, U. (2008). Kanserli bireylerin
fonksiyonel durumları ve algıladıkları sosyal desteğin incelenmesi. Türk
Onkoloji Dergisi, 23(3), 132-139.
Işıkhan, V. (2008). Terminal
dönemdeki kanser hastalarının ölüm yeri tercihleri. Türk Onkoloji
Dergisi, 23(1), 34-44.
|
HAFTA
6
|
- Hastaların ve Ailelerinin
Kansere Tepkileri ve İlgili Değişkenler
|
Stearns, N. M. (Ed.) (1993) Oncology social work: a clinician's guide:
American Cancer Society, ss.53-73
|
Ateşçi, F. Ç. ve Diğ. Kanser
Hastalarında Psikiyatrik Bozukluklar ve İlişkili Etmenler. Türk Psikiyatri
Dergisi, 14(2), 145-152.
Aslan, Ö.,
Sekmen, K., Kömürcü, Ş., & Özet, A. (2007). Kanserli
hastalarda umut. CÜ Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11(2),
18-24.
Tuncay, T. ve Işıkhan, V. (2010).
“Psychological Symptoms, Illness-Related Concerns and Characteristics of
Relatives of Turkish Patients with Cancer”, Asian Pacific Journal of Cancer Prevention, 11(6), 1659-1667.
Işıkhan, V.
(2007). Kanser ve Sosyal Destek. Toplum ve Sosyal
Hizmet, 18(1), 15-29.
|
HAFTA
7
|
- Kanser Deneyiminin
Aşamalarına Göre Hastalarım Psikososyal Görevleri
|
Stearns, N. M. (Ed.) (1993) Oncology social work: a clinician's guide:
American Cancer Society, ss.79-99
|
Tuncay, T. (2010). “Kanserle Başetmede
Destek Grupları”, Toplum ve Sosyal Hizmet, 21(1), 59-71.
Tuncay, T. (2007). "Kronik
Hastalıklarla Başetmede Tinsellik", Sağlık ve Toplum, 17(2),
13-20.
|
HAFTA
8
|
- Yetişkin Kanser
Hastalarına ve Ailelerine Yönelik Sosyal Hizmet Müdahaleleri
|
Stearns, N. M. (Ed.) (1993) Oncology social work: a clinician's guide:
American Cancer Society, ss.101-134
|
Zebrack, B.,
Walsh, K., Burg, M. A., Maramaldi, P., & Lim, J. W. (2008). Oncology
social worker competencies and implications for education and training. Social
Work in Health Care, 47(4), 355-375.
Çavdar, İ. (2011). Kanserli
hastanın terminal dönemdeki bakımı. Türk Onkoloji Dergisi, 26(3),
142-147.
|
HAFTA
9
|
- Kanser
Hastalarının Çocuklarının Psikososyal Gereksinimleri
|
Stearns, N. M. (Ed.) (1993) Oncology social work: a clinician's guide:
American Cancer Society, ss.151-163
|
|
HAFTA
10
|
Çocukluk Çağı Kanserlerinin Epidemiyolojisi ve Tıbbi Tedavi
Yöntemleri
|
1. Kutluk, T.
(2007) “Çocukluk Çağı Kanserleri
Epidemiyolojisi”, Tuncer, M. (Ed),
Türkiye’de Kanser Kontrolü, T.C.
S.B. Kanserle Savaş Dairesi Başkanlığı, ss.161-170.
2.
Çavdar,
A.O. (2009) Çocukluk Çağı Kanserleri,
Türkiye Bilimler Akademisi, erişim, 03.02.2012, http://www.tuba.gov.tr/tr/component/content/article/114-guncel-bilgiler/1025-cocukluk-cagi-kanserleri-451.html
|
|
HAFTA
11
|
Çocukluk Çağı
Kanserinde Aile Boyutu
|
Stearns, N. M. (Ed.) (1993) Oncology social work: a clinician's guide:
American Cancer Society, ss.199-235
|
Er, M. (2006). Çocuk hastalık, anne-babalar
ve kardeşler. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 49, 155-168.
Özdemir, F. K.,
Şahin, Z. A., & Küçük, D. (2009). Kanserli çocuğu olan annelerin bakım
verme yüklerinin belirlenmesi. Yeni Tıp Dergisi, 26, 153-158.
|
HAFTA
12
|
Kanserli Çocuk ve Ailesine Yönelik Sosyal Hizmet Uygulamaları
|
Stearns, N. M. (Ed.) (1993) Oncology social work: a clinician's guide:
American Cancer Society, ss.237-254
|
Kebudi, R. (2006). Terminal
dönemde kanserli çocuk ve ailesine yaklaşım. Türk Onkoloji Dergisi,
21(1), 37-41.
|
HAFTA
13
|
- Öğrenci Sunumları
|
Öğrencilerin hazırladıı meta-analiz
çalışmaları sunum öncesinde diğer öğrencilerle paylaşılacaktır.
|
|
HAFTA
14
|
- Öğrenci Sunumları
|
Öğrencilerin hazırladıı meta-analiz
çalışmaları sunum öncesinde diğer öğrencilerle paylaşılacaktır.
|
|
HAFTA
15
|
- Genel Değerlendirme
|
|
|
Dersin
Resmi Kur Tanımı
Kanser ve
psikososyal boyutu, kanserli birey ve ailelere yönelik sosyal hizmet
müdahalesi.
Kaynaklar
Zorunlu Metinler
- Stearns, N. M. (1993). Oncology social work: a clinician's guide: American Cancer Society.
- Tuncay, T. (2009) Genç Kanser Hastalarının Hastalık Anlatılarının Güçlendirme Yaklaşımı Temelinde Analizi, Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, ss.52-123.
- Tuncer, M. (Ed). (2009) Ulusal Kanser Programı (2009-2015), T.C. S.B. Kanserle Savaş Dairesi Başkanlığı, ss. 22-25.
- Tuncer, M. (2007) “Kanserin Ülkemiz ve Dünyada Önemi, Hastalık Yükü ve Kanser Kontrol Politikaları”, Tuncer, M. (Ed), Türkiye’de Kanser Kontrolü, T.C. S.B. Kanserle Savaş Dairesi Başkanlığı, ss.5-8.
- Kutluk, T., Kars, A. (1992) Kanser Konusunda Genel Bilgiler, T.C. S.B. Kanserle Savaş Dairesi Başkanlığı, ss.14-49.
- Kutluk, T. (2007) “Çocukluk Çağı Kanserleri Epidemiyolojisi”, Tuncer, M. (Ed), Türkiye’de Kanser Kontrolü, T.C. S.B. Kanserle Savaş Dairesi Başkanlığı, ss.161-170.
- Çavdar, A.O. (2009) Çocukluk Çağı Kanserleri, Türkiye Bilimler Akademisi, erişim, 03.02.2012, http://www.tuba.gov.tr/tr/component/content/article/114-guncel-bilgiler/1025-cocukluk-cagi-kanserleri-451.html
Önerilen
Metinler
- Yardım N., Mollahaliloğlu, S. (2007“Türkiye’de Kanser Durumu ve Uluslararası Göstergeler ile Uyumunun Değerlendirmesi”, Tuncer, M. (Ed), Türkiye’de Kanser Kontrolü, T.C. S.B. Kanserle Savaş Dairesi Başkanlığı, ss.113-130.
- Zebrack, B., Walsh, K., Burg, M. A., Maramaldi, P., & Lim, J. W. (2008). Oncology social worker competencies and implications for education and training. Social Work in Health Care, 47(4), 355-375.
- Çavdar, İ. (2011). Kanserli hastanın terminal dönemdeki bakımı. Türk Onkoloji Dergisi, 26(3), 142-147.
- Işıkhan, V. (2008). Terminal dönemdeki kanser hastalarının ölüm yeri tercihleri. Türk Onkoloji Dergisi, 23(1), 34-44.
- Kebudi, R. (2006). Terminal dönemde kanserli çocuk ve ailesine yaklaşım. Türk Onkoloji Dergisi, 21(1), 37-41.
- Ateşçi, F. Ç., Oğuzhanoğlu, N. K., Baltalarlı, B., Karadağ, F., Özdel, O., & Karagöz, N. Kanser Hastalarında Psikiyatrik Bozukluklar ve İlişkili Etmenler. Türk Psikiyatri Dergisi, 14(2), 145-152.
- Aslan, Ö., Sekmen, K., Kömürcü, Ş., & Özet, A. (2007). Kanserli hastalarda umut. CÜ Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11(2), 18-24.
- Tuncay, T. ve Işıkhan, V. (2010). “Psychological Symptoms, Illness-Related Concerns and Characteristics of Relatives of Turkish Patients with Cancer”, Asian Pacific Journal of Cancer Prevention, 11(6), 1659-1667.
- Tuncay, T. (2010). “Kanserle Başetmede Destek Grupları”, Toplum ve Sosyal Hizmet, 21(1), 59-71.
- Tuncay, T. (2007). "Kronik Hastalıklarla Başetmede Tinsellik", Sağlık ve Toplum, 17(2), 13-20.
- Er, M. (2006). Çocuk hastalık, anne-babalar ve kardeşler. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 49, 155-168.
- Özdemir, F. K., Şahin, Z. A., & Küçük, D. (2009). Kanserli çocuğu olan annelerin bakım verme yüklerinin belirlenmesi. Yeni Tıp Dergisi, 26, 153-158.
- Dedeli, Ö., Fadıloğlu, Ç., & Rüçhan, U. (2008). Kanserli bireylerin fonksiyonel durumları ve algıladıkları sosyal desteğin incelenmesi. Türk Onkoloji Dergisi, 23(3), 132-139.
- Işıkhan, V. (2007). Kanser ve Sosyal Destek. Toplum ve Sosyal Hizmet, 18(1), 15-29.
Önerilen
Internet Linkleri
Dr.
Tarık Tuncay’ın Blog Sayfası
ULAKBİM
Türkçe Veritabanları
YÖK
Ulusal Tez Merkezi
Hacettepe
Üniversitesi’nin Abone Olduğu E-veritabanları Listesi
Hakemli Dergi Siteleri
Toplum
ve Sosyal Hizmet
Türk
Onkoloji Dergisi
Uluslararası
Hematoloji Onkoloji Dergisi
Social
Work in Health Care
Journal
of Social Work in End-Of-Life & Palliative Care
Psycho-Oncology
Journal
of Psychosocial Oncology
Ders içerik Planının PDF versiyonu için buraya tıklayınız.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder