DERS İÇERİK PLANI
SHO780 SOSYAL HİZMETTE İLERİ ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
2014-2015, GÜZ
DÖNEMİ
Doç. Dr.
Tarık TUNCAY
Ders Günleri: Her Salı saat 09.30’da
Seminer 1’de
|
Dersin
Kapsamı
Ders
bilimsel araştırmanın niceliksel metodolojiye dayalı veri analizi tekniklerini
ileri düzeyde ele almaktadır.
Dersin
Amacı
Bilimsel
araştırmanın temel kavramları ve aşamaları, nicel ve nitel araştırmanın
temelleri, istatistiğin temel kavramları, tanımlayıcı istatistikler, hipotez
testleri ve nitel veri çözümleri hakkında bilgi vermek ve araştırmalarda
istatistiksel yöntemleri kullanmayı, uygun istatistiksel yazılım paket program
ile çözümleme yapmayı ve yorumlamayı öğretmek.
Öğrenme
Çıktıları
Bu
dersin sonunda öğrencilerin aşağıdaki konularda yeterlik ve yetkinlik kazanmış
olmaları beklenmektedir.
- Bilimsel araştırma metodolojisinin anlamları ve
temel araştırma yaklaşımları,
- Pozitivist Sosyal Bilim
- Yorumlayıcı Sosyal Bilim
- Eleştirici Sosyal Bilim
- Feminist
ve Postmodern Araştırma
- Veri türleri, sıklık dağılımları ve
istatistiksel çıkarsama,
- Parametrik ve parametrik olmayan testler,
- Regresyon analizi
- SPSS Programı ile nicel veri analizi
Öğretim
Yöntemleri
Dersler
öğretim üyesinin kısa ders anlatımı ve etkileşimli öğrenci tartışmalarını
içerecektir. Derslerde planlı haftalık konular üzerinde ders sorumlusunun genel
bir çerçeve sunmasının ardından öğrencilerin yaptıkları katkı ve birikimlerine
referansla etkileşimli bilgi paylaşımı ve tartışma yapmaları istenecektir. Öğrencilerin
kişisel katkı ve katılımları çok önemsenmektedir. Bunun için her ders
haftasında öğretim üyesi, öğrencilere konunun genel hatlarını ve önemli
noktalarını irdeleyen bilgi ve görüş aktarımı yapacaktır. Ardından konu
“teorik” ise, öğrencinin görüşleriyle tartışmayı zenginleştirmesi istenecektir.
Eğer konu “uygulamalı” ise öğrencinin bir hafta sonra konuyla ilgili hakemli
sosyal hizmet dergilerinden (SSCI kapsamında olan) araştırma örneği getirmesi
ve öğrenme ortamında paylaşması istenecektir. Örneğin uygulamalı bir ders haftasında korelasyon analizi anlatılmış
ise sonraki haftada öğrencilerin korelasyon analizinin kullanıldığı sosyal
hizmet araştırmalarını, araştırma makalesinin tam metnini elektronik olarak
derse getirmesi ve grupla sözlü ve görsel olarak paylaşması istenecektir.
Değerlendirme
Yöntemleri
Dersin
temel amacını karşılamak için öğrencilerin ders takviminde belirtilen tüm
okumaları yapmalarında yarar vardır. Ayrıca her dersin öncesinde öğrencinin
ilgili modüle hazırlık düzeyi ders sorumlusu tarafından gözlemlenecektir. Özellikle
öğrencilerin dersin uygulama kısımlarını destekleyen araştırma örnekleri bulma
ve diğer öğrencilerle paylaşma çabaları izlenecektir.
Puanlama
Ödev (öğrencinin
haftalık ders hazırlığı): %50; Genel Sınav: %50, değerlendirme içerikleri
öğrenciler ile birlikte kararlaştırılacaktır.
Derse
Devam
Öğrencilerin
önemli bir mazeretleri olmadıkça tüm derslere katılmaları beklenmektedir. Derse
katılamayacak öğrencilerin önceden @posta yoluyla veya sözlü olarak bildirimde
bulunmalarına önem verilmektedir.
Dersin
Çalışma Takvimi
Ders,
dönemin 15 haftasına bölünmüş olarak genel değerlendirme dâhil 45 saatlik çalışma
etkinliğini içermektedir. Her ders haftasının konuları, zorunlu okumalarıyla birlikte belirlenmiştir. Dersi alan
öğrencilerin dersin zorunlu metinlerini önceleyerek yapacakları okumalarla
dersin öncesinde hazırlık yapmış olarak derse gelmeleri beklenmektedir. Dersin
metinlerine ders sorumlusundan talep ederek veya elektronik arama motorlarından
kaynakça bilgilere ile arama yaparak ulaşılabilir.
KONULAR
/ MODÜLLER
|
ZORUNLU OKUMALAR
|
|
KURAMSAL MODÜL
|
||
|
- Ders içeriği hakkında
genel bilgilendirme ve öğrencilerin derse oryantasyonu
- Bilimsel Araştırmaya
Genel Giriş
|
Tüm dönem süresince
yapılması amaçlanan çalışmalar hakkında bilgi verilecektir.
|
|
- Araştırma Tasarımı I
- Araştırma Yaklaşımları
- Sorun(Gerekçe), Amaç, Alt amaçlar, Önem,
Sınırlılıklar, Tanımlar, Bütçe
|
Neuman, s. 117-162.
Özdamar, s.87-140.
|
|
- Araştırma Tasarımı II
- Literatür taraması
- Bibliyografya yönetimi (ENDNOTE)
<alternatif konu>
|
Elektronik
veritabanları (EBSCOHOST, Google Scholar)
EndNote X4
Kullanım Rehberi
|
UYGULAMA
MODÜLÜ
|
||
|
- İstatistik Programı
Kullanımına Giriş
- Menü Yönetimi
- Veri Setlerinin girişi
- Tanımlayıcı İstatistikler
- Veri Tipleri
- Ters Kodlama
|
Tuncay, Sosyal Bilimlerde Nicel Veri Analizi
Tuncay, Sosyal Bilimlerde Nicel Veri Analizi
|
|
- İkisi de Sürekli Olan
Verilerin Analizi: Pearson's Correlation
|
|
|
- İkisi de Sıralı Olan
Verilerin Analizi: Spearman's Correlation
|
|
|
- İkisi de Nominal veya
Biri Nominal - Biri Sıralı Olan Verilerin Analizi: Chi-square Test for
Association
|
|
|
- Nominal veya Sıralı
Olan Üç ve Daha Çok Değişkenlerin Analizi: Loglinear Analysis
|
|
|
- Bağımsız-örneklem t
Testi
|
|
|
- Mann-Whitney U Testi
|
|
|
- Tek Yönlü Varyans
Analizi (One Way ANOVA)
|
|
|
- Kruskal-Wallis H Testi
|
|
|
- İki Yönlü Varyans
Analizi (Faktoriyel ANOVA)
- MANOVA (?)
|
|
|
- Regresyon Analizi
- Doğrusal Regresyon
- Çoklu Regresyon
- Hiyerarşik Çoklu Regresyon
|
|
ALTERNATİF MODÜL
|
||
|
- Nitel Araştırmanın
Temelleri
-Paradigma Değişimi
- Kuramsal Temeller
- Nitel ve Nicel Araştırma Karşılaştırması
|
Yıldırım ve
Şimşek, s.23-69.
Neuman, s.
221-262.
|
|
- Nitel Araştırma Süreci
I
- Araştırma desenleri
- Araştırma aşamaları
|
Yıldırım ve
Şimşek, s. 70-100.
|
|
- Nitel Araştırma Süreci
II
- Örneklem
- Veri oluşturma teknikleri
|
Yıldırım ve
Şimşek, s. 101-220.
|
|
- Nitel Araştırma Süreci
III
- Nitel verilerin analizi
|
Yıldırım ve
Şimşek, s. 221-320.
|
|
- Genel Değerlendirme
|
|
Kaynaklar
Zorunlu Metinler
Tuncay,
T. (2014). Sosyal Bilimlerde Nicel Veri
Analizi – SPSS Uygulamalı, Yayınlanmamış ders notları, Hacettepe
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Hizmet Anabilim Dalı Doktora
Programı
Özdamar, K. (2004). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi I, Kaan Kitap evi,
Eskişehir.
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri¸
5. Baskı, Seçkin yayınevi, Ankara
Neuman,
W. L. (2008). Toplumsal Araştırma
Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar, Cilt 1-2. İstanbul: Yayınodası.
Thyer,
B. (2008). Preparing Research Articles,
Oxford University Press, USA.
Önerilen
Metinler
Kuş,
E. (2007). Nicel-Nitel Araştırma
Teknikleri: Sosyal Bilimlerde Araştırma Teknikleri, Nicel mi? Nitel mi?.
Ankara: Anı yayıncılık. http://www.idefix.com/Kitap/tanim.asp?sid=TOH30D2IXN0NIJQWBN0U
Önerilen
Internet Linkleri
ULAKBİM
Türkçe Veritabanları
http://uvt.ulakbim.gov.tr/uvt/
YÖK
Ulusal Tez Merkezi
ASOS
INDEX
Google
Akademik
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder